Ze jagen de kosten van het onderwijs de hoogte in.
Zo moet een onderwijsinstelling die een online-learning systeem opzet
betalen aan patenthouders.
Patent
EP1228451 omvat namelijk o.a.: via een webform inloggen, gegevens wijzigen in een document of text en het resultaat vervolgens naar verschillende mensen sturen.
En dan is er nog
het
online examensysteem: om een test of tentamen op een computer af te
leggen, zal er moeten betaald worden.
In de UK zijn op deze manier
al
verschillende scholen aangeklaagd. Gevolg:
een juridische strijd tussen onderwijsinstellingen en de eigenaar van een softwarepatent.
Studenten en docenten kunnen voortdurend vervolgd
worden.
Omdat er ondertussen al meer dan 30.000 softwarepatenten (onterecht!)
zijn toegekend, weet je dus nooit als je een programma schrijft of je
een inbreuk pleegt tegen een bestaand patent. Zo kunnen studenten
bijvoorbeeld vervolgd worden omdat hun scriptie (buiten hun weten om)
een gepatenteerde softwaretechniek gebruikt.
Lagere kwaliteit van onderwijs en onderzoek.
Het wordt bijzonder moeilijk om goed onderwijs te verzorgen als je
voortdurend moet uitkijken voor patentadvocaten. Bovendien zullen de
prijzen van computerprogramma's stijgen, waardoor het budget voor
onderwijs zal dalen, met alle gevolgen vandien.
99.5% v/d studenten en 98% v/d academici is tegen
softwarepatenten
Het is geen toeval dat in een
onderzoek door de
Europese Commissie 99.5% van de studenten en 98% van de academici
zich tegen octrooien op software uitsprak. Zo hebben de faculteiten
Wetenschappen en Toegepaste Wetenschappen van de Universiteit Gent
zich officieel tegen octrooien op software uitgesproken.
Uit het artikel van de
American Society for Training & Development, een vereniging die elektronisch leren wil bevorderen, blijkt dat makers en gebruikers van elektronische leersystemen
steeds vaker gerechtelijk vervolgd worden.