Waarom zijn softwarepatenten nadelig voor het onderwijs?

Ze jagen de kosten van het onderwijs de hoogte in.

Zo moet een onderwijsinstelling die een online-learning systeem opzet betalen aan patenthouders. Patent EP1228451 omvat namelijk o.a.: via een webform inloggen, gegevens wijzigen in een document of text en het resultaat vervolgens naar verschillende mensen sturen.

En dan is er nog het online examensysteem: om een test of tentamen op een computer af te leggen, zal er moeten betaald worden.

In de UK zijn op deze manier al verschillende scholen aangeklaagd. Gevolg: een juridische strijd tussen onderwijsinstellingen en de eigenaar van een softwarepatent.

Studenten en docenten kunnen voortdurend vervolgd worden.

Omdat er ondertussen al meer dan 30.000 softwarepatenten (onterecht!) zijn toegekend, weet je dus nooit als je een programma schrijft of je een inbreuk pleegt tegen een bestaand patent. Zo kunnen studenten bijvoorbeeld vervolgd worden omdat hun scriptie (buiten hun weten om) een gepatenteerde softwaretechniek gebruikt.

Lagere kwaliteit van onderwijs en onderzoek.

Het wordt bijzonder moeilijk om goed onderwijs te verzorgen als je voortdurend moet uitkijken voor patentadvocaten. Bovendien zullen de prijzen van computerprogramma's stijgen, waardoor het budget voor onderwijs zal dalen, met alle gevolgen vandien.

99.5% v/d studenten en 98% v/d academici is tegen softwarepatenten

Het is geen toeval dat in een onderzoek door de Europese Commissie 99.5% van de studenten en 98% van de academici zich tegen octrooien op software uitsprak. Zo hebben de faculteiten Wetenschappen en Toegepaste Wetenschappen van de Universiteit Gent zich officieel tegen octrooien op software uitgesproken.

De pratkijk: e-learning bedreigd in de VS

Uit het artikel van de American Society for Training & Development, een vereniging die elektronisch leren wil bevorderen, blijkt dat makers en gebruikers van elektronische leersystemen steeds vaker gerechtelijk vervolgd worden.